Home » Wat te doen tegen spierpijn? 10 tips om het te verhelpen!
wat te doen tegen spierpijn

Wat te doen tegen spierpijn? 10 tips om het te verhelpen!

In de ochtend word je wakker en dan ouch… Wat kun je doen tegen spierpijn? De ene persoon ervaart het vele malen heftiger dan de andere. Hoe komt dat? Wat zijn de verschillende oorzaken van spierpijn?

Soms heb je geen duidelijke reden, maar toch veel spierpijn in je gehele lichaam. In dit artikel ga ik verder in op hoe je spierpijn kunt verhelpen.

Wat is spierpijn?

Spierpijn zijn in feite allemaal kleine scheurtjes in je spieren of ontstekingen. Dat veroorzaakt de pijn omdat je spieren genezen dienen te worden. De pijn is de kracht van de genezing.

Spierpijn is in feite het overbelasten van je spieren na bijvoorbeeld het intensief sporten. Dit komt ook het meeste voor bij intensieve beweging, maar daarnaast kan het ook andere oorzaken hebben.

Oorzaken van spierpijn

Oorzaken-spierpijn

Spierpijn kan vele verschillende oorzaken hebben. Het is goed om te kijken waar het vandaan komt, want dan kun je het probleem bij de kern aanpakken. Soms weet je niet waar het door komt. Dan ervaar je spierpijn zonder reden.

Ik ga je hieronder helpen om de mogelijke oorzaak boven water te halen.

Spierpijn door stress

Ja, het is mogelijk om spierpijn te hebben doordat je stress ervaart. Soms weet je niet eens dat je stress hebt, maar door spierpijn te hebben zonder een reden, dan is het verstandig om wat verder onderzoek te doen naar stress.

Hierdoor spannen je spieren namelijk meer aan dan normaal. Het bindweefsel zit dan strakker om de spieren heen waardoor je spieren niet meer vrij zijn.

Jouw spieren reageren hier vervolgens op door te gaan aanspannen en dit veroorzaakt overbelasting van de spieren. Hierdoor kun je spierpijn ervaren.

Spierpijn door sport

Wanneer je intensief hebt gesport, dan kan het zijn dat je jouw spieren wat hebt overbelast. In principe is dit niet heel erg, want hierdoor zullen je spieren wel sterker worden.

Pas alleen op om niet te snel sterker te willen worden, want als je jouw spieren overmatig belast, dan kan dit blijvende blessures veroorzaken. Vaak is het doel van een sporter om steeds beter te worden, maar waak wel voor blessures.

Dat doe je dus door niet te snel verandering te willen en door aandacht voor spiergroei en spierherstel te hebben. Hier ga ik nog wat verder op in bij de tips. Ga hier verstandig mee om en zet voor jezelf een plan uit om je doelen te behalen.

Spierpijn door griep of andere ziekte

Spierpijn-griep

Je kunt spierpijn bij griep ervaren. Soms voel je de spierpijn al voordat je griep hebt. Dit komt doordat er afvalstoffen in jouw spieren gaan opstapelen.

Jouw lichaam weet dat je slechte bacteriën in je lichaam hebt die eruit moeten, dus de witte bloedcellen schiet de bescherming in waarschuwen andere witte bloedcellen voor het virus.

Hierbij worden andere stoffen vrijgemaakt door de witte bloedcellen die in je spieren kunnen gaan ophopen. Hierdoor ervaar je spierpijn. Waak ervoor dat je het probleem van deze griep bij de kern aanpakt.

Dit kan te maken hebben met een slecht voedingspatroon. Wees jezelf van de kern bewust en neem niet medicijnen om het steeds te verdoven. Je zult in een cirkel blijven waar je niet uit komt.

Spierpijn zonder reden

Ik had het net bij stress al over spierpijn zonder reden. Er zit daadwerkelijk wel een reden achter, alleen jij weet of ziet deze reden niet. Daarom is het verstandig om dus wat meer onderzoek te doen naar bijvoorbeeld stress en jouw fysieke en mentale gezondheid.

Heb je een gezonde leefstijl? Eet je wel gezond of denk je alleen dat je gezond eet? Wat mij nog steeds verbaasd is dat veel mensen denken dat ze gezond zijn. Ze blijven toch overgewicht hebben en gezondheidsklachten ervaren.

Dan is het verstandig om jouw overtuigingen eens wat verder te gaan onderzoeken. Wat jij van denkt dat de werkelijkheid is, zal misschien juist de reden zijn waarom er geen verandering komt. Het is dus niet de werkelijkheid.

Wees jezelf daarvan bewust dat wat jij denkt dat waar is misschien helemaal niet klopt. Ga ervan uit dat je niets weet.

Is spierpijn goed?

Is-spierpijn-goed

Spierpijn is in principe een teken dat je spieren groeien. Hierdoor word je sterker. Wees jezelf ervan bewust dat je tegenslagen nodig hebt om vervolgens te kunnen groeien. Dus in principe is spierpijn wel goed! Het ligt er alleen aan hoe erg het is.

Als je jouw spieren namelijk afscheurt, dan is dat niet goed. Het verschil zul je vast wel voelen, want die pijn schijnt niet te dragen te zijn. Je kunt jezelf op spierpijn voorbereiden en je kunt spierpijn verhelpen. Wat is het beste?

Spierpijn verhelpen of voorkomen?

Naar mijn mening is een combinatie van deze twee altijd goed. Je houdt rekening met eventuele blessures en je zorgt ervoor dat je spierpijn tegen kan gaan na het sporten waar nodig, door bijvoorbeeld de juiste eiwitten binnen te krijgen.

Bovendien zorgen eiwitten ook voor herstel. Naar mijn mening zijn eiwitten dus een goed hulpmiddel voor spierpijn.

Je kunt denk ik spierpijn wel helemaal voorkomen door rekening te houden met de diverse oorzaken zoals griep, sport, stress en om andere gezondheidsredenen.

Daarnaast vind ik het persoonlijk niet erg om spierpijn te hebben naar het sporten, wat dit is een teken van groei. Alles komt in principe weer terug bij de basis en dat is jouw eigen gezondheid.

Wat te doen tegen spierpijn? 10 tips!

Wat-te-doen-tegen-spierpijn

Er zijn verschillende manieren om spierpijn te voorkomen en verhelpen. Hieronder volgen 10 tips die je helpen tegen spierpijn.

Tip 1 voor spierpijn na het sporten – Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van jouw lichaam. Deze zorgen voor spieropbouw en -herstel. Je dient in ieder geval elke dag al voldoende eiwitten tot je te nemen. Voor na het sporten kun je bijvoorbeeld magere kwark eten of een eiwit shake gebruiken.

In het 90 dagen traject van de Active Lifestyle Club leer je van alles over gezonde voeding, beweging en mindset. Binnen 90 dagen ga je leren om jouw fysieke doel te behalen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je 15 kg wilt afvallen of juist spiermassa wilt aankomen.

In het weekprogramma leer je kennismaken met gezonde voeding, supplementen die bijdragen aan jouw fysieke en mentale gezondheid en met mindset.




Tip 2 Warming-up en cooling-down

Een goede warming-up en cooling-down is geen garantie dat je spierpijn voorkomt, maar het kan er wel aan bijdragen. Door een goede opwarming bereid je jezelf voor op de inspanning die je spieren moeten gaan leveren.

Je laat de doorbloeding op gang komen. Een cooling-down zorgt ervoor dat je spieren weer in een normale toestand komen, waardoor er minder afvalstoffen zich in de spieren zullen ophopen die spierpijn veroorzaken.




Tip 3 Regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen

Wanneer je niet regelmatig beweegt, dan zul je stijf worden. Je loopt meer kans op spierpijn op, omdat de doorbloeding niet goed is. De afvalstoffen zullen zich gemakkelijker in de spieren kunnen ophopen.

Zorg er dus voor dat je jouw lichaam regelmatig voorziet van beweging om de doorbloeding op gang te houden.




Tip 4 voor spierpijn na het sporten – Warm bad met badzout

Ik ben zelf een grote fan van een warm bad. Het zorgt voor ontspanning van de spieren. Zeker wanneer je badzout eraan toevoegt, dan is dat goed voor de spieren. Pak even een momentje voor jezelf en neem een warm bad met badzout.




Tip 5 De juiste lichaamshouding

Wanneer je een verkeerde lichaamshouding hebt, dan kan dat op de lange termijn spierpijn veroorzaken. Zeker wanneer je de hele dag in een stoel zit met de verkeerde houding, dan krijg je als snel nek- en rugklachten.

Dit komt doordat er een constante spanning op deze spieren staat, waardoor ze overbelast worden. Dit veroorzaakt de spierpijn.




Tip 6 voor spierpijn na het sporten – Massage

massage-spierpijn-na-sport

Heerlijk een massage. Zeker wanneer jouw spieren een flinke inspanning hebben moeten doorstaan, dan is het goed om de spieren te laten masseren. Ook wanneer je zonder reden spierpijn ervaart, dan kun je de spieren lekker los laten masseren.

Dit brengt de doorbloeding weer op gang, waardoor je spieren sneller zullen herstellen. Wil je niet naar een masseur? Dan kan een massagegun een goede oplossing zijn. Deze kun je thuis gemakkelijk gebruiken en voor verschillende spieren gebruiken.




Tip 7 – Rek- en strekoefeningen

Net als een cooling down zorgen rek- en strekoefeningen ervoor dat je soepel blijft. Dit voorkomt weer de ophoping van afvalstoffen in je spieren die spierpijn veroorzaken. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar yoga.

Misschien heb je dit nog nooit gedaan, maar dan is het goed om hier mee aan de slag te gaan! Naast dat het spierpijn helpt te voorkomen zorgt het voor nog veel meer fysieke en geestelijke gezondheidsvoordelen. Yoga helpt om de spanning van de spieren af te halen.




Tip 8 – Drink voldoende water

Voldoende water drinken is altijd goed. Dit zorgt voor het afvoeren en transporteren van afvalstoffen in jouw lichaam. Het voert dus de afvalstoffen af die spierpijn veroorzaken.

“Een goede vuistregel die je kunt gebruiken is: drink minimaal 1 liter water per 30 kg aan lichaamsgewicht. Weeg je 60 kg drink dan 2 liter water per dag”




Tip 9 – Genoeg slaap

beter slapen

Een goede nachtrust zorgt voor herstel van de spieren. Door voldoende te slapen hebben je spieren meer tijd om te herstellen. 7-9 uur slaap per nacht is nodig om overdag goed te kunnen functioneren en dit zorgt ook voor een goed herstel van de spieren.




Tip 10 – Doe rustig aan

Deze laatste tip lijkt een simpele en logische tip, maar dat is het niet. Hoe graag en snel je ook resultaten wilt boeken, doe het rustig aan. Heb geduld en ga niet als een sneltrein naar je einddoel toe.

Overwerk jezelf niet, train niet te hard. Voorkom dat je mentale en fysieke gezondheidsklachten krijgt door geduld te hebben, want dat is een schone zaak.

Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: