Home » Burn out klachten? Bekijk de symptomen en oplossingen
burn out klachten

Burn out klachten? Bekijk de symptomen en oplossingen

Burn out klachten kunnen iedereen treffen. Het is belangrijk om er snel bij te zijn, want hoe langer je ermee rondloopt, hoe moeilijker het is om er weer bovenop te komen.

Wanneer je denkt dat je last hebt van een burn-out, is het belangrijk om hulp te zoeken. Dit kan in de vorm van een gesprek met je huisarts, een psycholoog of een andere deskundige.

Daarnaast raden we ook een cursus voor meer rust aan die je hierbij kan helpen. In dit artikel duik ik wat verder in op wat bun out klachten zijn en hoe je ervan af kunt komen.

cursus_rust_in_lichaam_en_brein_

Wil je minder last hebben van burn out klachten? Misschien kan de Cursus rust in lichaam en brein je helpen!

Wat zijn burn out klachten?

Als je regelmatig moeilijk in slaap komt, je concentratie vermindert en je veel futloos aanvoelt, kan dit wijzen op een beginnende burn-out. Wat zijn burn out klachten precies?

Een burn-out is een uitputtingsslag die ontstaat door chronische stress. Er ontstaan klachten die samenhangen met vermoeidheid, somberheid en uiteindelijk uitputting.

Wanneer je langere tijd onder een enorme druk staat, is het belangrijk om je grenzen aan te geven. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat je uitgeput raakt en last krijgt van een burn-out.

Veel mensen die onder een burn-out lijden, voelen zich somber en futloos. Ze kunnen zich moeilijk concentreren en hebben moeite om rust te vinden. Soms is er sprake van een depressie.

Burn out klachten symptomen

Wanneer je regelmatig hoge eisen aan jezelf stelt en veel werk- of andere verantwoordelijkheden hebt, is er een risico op het ontwikkelen van burnout klachten.

Veel mensen weten echter niet wat deze klachten precies inhouden. Hieronder vind je een lijst met de meest voorkomende lichamelijke en geestelijke symptomen van burn-out.

Lichamelijke symptomen

  • vermoeidheid;
  • slecht slapen;
  • hoofdpijn;
  • spierpijn;
  • maag- en darmklachten;
  • hartkloppingen;
  • duizeligheid.

Geestelijke symptomen

  • concentratieproblemen;
  • geheugenproblemen;
  • besluiteloosheid;
  • negatieve gedachten;
  • somberheid;
  • angst;
  • irritatie;
  • woede.

Als je last hebt van een aantal van deze symptomen, is het belangrijk om naar een arts of psycholoog te gaan. Zij kunnen je helpen om beter om te gaan met je werk of andere verantwoordelijkheden. Daarnaast zou je ook een burn out klachten test kunnen doen.

Burn out klachten test

Een burn-out is een toestand van uitputting. Je voelt je emotioneel, fysiek en mentaal uitgeput. Je hebt geen energie meer en alles lijkt je te veel. Een burn-out komt steeds vaker voor.

Het is belangrijk om er op tijd bij te zijn, want hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om te herstellen.

Je kunt een burn out klachten test doen op internet. Zo’n test is geen officiële diagnose, maar geeft je wel inzicht in je klachten. Als je burn-out bent, is het belangrijk om tijdig hulp te zoeken.

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om weer beter te worden. Zoek dus vroegtijdig hulp als je klachten hebt en doe een burn out klachten test.

Oorzaken van burn out klachten

Nu we steeds meer worden geconfronteerd met hoge eisen en prestatiedruk in onze maatschappij, is het niet verwonderlijk dat steeds meer mensen kampen met burn out klachten.

Maar wat zijn de oorzaken van deze klachten? Hieronder geven we je 5 mogelijke oorzaken van burn out klachten.

1. Slechte werk-privébalans

Een burn-out kan komen door een slechte werk-privébalans. Als je werk altijd op de eerste plek komt en je geen tijd voor je hobby’s of vrienden maakt, raak je uitgeput.

Je hebt dan niet genoeg tijd en energie meer voor de dingen die je echt leuk vindt. Werk is dan niet meer een bron van voldoening, maar een bron van stress.

2. Te veel verantwoordelijkheden

Wanneer je steeds meer verantwoordelijkheden krijgt op het werk of ergens anders, kan dit ervoor zorgen dat je overuren maakt en constant gestrest bent. Dit kan op termijn leiden tot uitputting en burn out klachten.

3. Een slechte werksfeer

Een slechte werksfeer kan ervoor zorgen dat je je niet goed voelt op het werk en constant gestrest bent. Wanneer je op je werk niet de steun en het respect krijgt die je nodig hebt, kan dit op termijn leiden tot een burn out.

4. Geen uitdaging

Wanneer je je werk niet uitdagend vindt, kan dit ervoor zorgen dat je je gaat vervelen. Dit kan leiden tot een slechte werkhouding en een gebrek aan motivatie, wat op termijn kan leiden tot een burn out.

5. Perfectionisme

Burn-out komt vaak voor bij mensen die perfectionistisch zijn en alles altijd goed willen doen. Ze stellen hoge eisen aan zichzelf en kunnen daardoor moeilijk ontspannen. Ze voelen zich schuldig als ze even niks doen en denken dat alles van hen afhangt.

Andere factoren die kunnen bijdragen aan een burn-out zijn:

  • Te veel werkdruk
  • Weinig zelfliefde
  • Relatieproblemen of andere problemen
  • Een slecht salaris
  • Geen waardering voor je werk
  • Een baan die niet bij je past

Als je veel last hebt van bovenstaande klachten, is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een psycholoog of psychiatrische instelling.

Wat te doen bij burn out klachten? 10 tips!

Naarmate we steeds meer van onszelf vragen in onze carrière en persoonlijke levens, lijken burn-out klachten steeds vaker voor te komen. Het is dan ook belangrijk om te weten hoe je burn-out klachten kunt voorkomen en behandelen.

Hieronder geven we je 10 tips die kunnen helpen.

1. Wees realistisch over wat je aankan

Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat je aankan, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Bedenk welke taken en verantwoordelijkheden je echt aankan en wees niet bang om hulp te vragen als je het even niet meer aankan.

2. Maak tijd voor jezelf

Zorg ervoor dat je elke dag even tijd voor jezelf neemt, zodat je kunt ontspannen en bijtanken. Plan bijvoorbeeld een half uur in je agenda om te gaan wandelen of lekker te relaxen met een boek.

3. Geef jezelf af en toe een cadeautje

Treat yourself once in a while! Koop voor jezelf af en toe iets leuks, zodat je weer met plezier naar je werk kunt gaan. Je kunt beloningen gebruiken om je harde werk te respecteren. Je weet dan waar je het voor doet en je kijkt alweer uit naar het volgende cadeautje.

4. Neem regelmatig vakantie

Plan regelmatig vakantie in, zodat je even helemaal uit kunt rusten. Even niets doen en genieten van de natuur en leuke dingen doen met je vrienden en familie op vakantie kan ervoor zorgen dat je meer tot rust komt.

5. Ga naar een sportclub of doe aan yoga

Om fit te blijven is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Ga bijvoorbeeld naar een sportclub of doe aan yoga. Yoga kan je helpen om meer te leren ontspannen en stress te verminderen. Probeer het eens uit als je dit nog niet deed!

6. Eet gezond

Een gezonde voeding is belangrijk voor je gesteldheid. Eet dus regelmatig groenten en fruit en drink voldoende water. Jouw lichaam haalt hier energie uit en je zult jezelf er fitter door gaan voelen. Zoek hulp als je niet weet wat je het beste kunt eten.

7. Neem een dag per week voor jezelf

Neem een dag per week voor jezelf, zodat je even helemaal niks hoeft te doen. Ga bijvoorbeeld een dagje shoppen of naar een museum. Daarnaast kun je een mooie boswandeling maken of thuis lekker even bankhangen om uit te rusten.

8. Ga regelmatig naar de sauna of het strand

Regelmatig naar de sauna of het strand gaan is niet alleen ontspannend, maar ook gezond. Als je liever thuisblijft, dan kun je eventueel in een lekker warm bad kruipen of een warme douche nemen en daarna lekker in je pyjama kruipen.

Dit kun je in de avond doen of lekker een dagje in het weekend bijvoorbeeld.

9. Zoek een baan die bij je past

Het is belangrijk om een baan te vinden die bij je past. Zoek dus een baan die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt. Hier zul je energie van krijgen en het zal niet meer aanvoelen als een verplichting. Doe iets wat je echt leuk vindt om dagelijks te doen.

10. Praat met vrienden of familie

Als je je rot voelt, is het belangrijk om erover te praten met vrienden of familie. Zo voel je je sneller begrepen en kun je er samen wat aan doen. Soms helpt het al om er alleen over te praten zodat het niet allemaal in je hoofd blijft zitten. Daarnaast kan schrijven ook helpen.

Cursus Rust in lichaam en brein

Spanningsklachten zoals hoofdpijn, hartkloppingen, gejaagd of onrustig gevoel o.a. lijken te verergeren naarmate de tijd vordert. Je hebt al van alles ingezet om deze te verminderen, maar helaas slechts voor korte tijd resultaat.

De best verkochte en populairste cursus binnen Bureau Breinfijn!

 Bewezen effectief
 Lange termijn resultaat
 Pak de regie terug
 Stap voor stap methode

Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: