Home » Last van je darmen? Dit moet je eten!
last van darm

Last van je darmen? Dit moet je eten!

Veel mensen hebben tegenwoordig last van hun darmen. 1 op de 4 mensen in Nederland heeft zelf last van maag, darm of leverklachten. Je kunt hierbij denken aan een prikkelbaar darmensyndroom, ontstekingen en aan darmkanker of een opgeblazen gevoel bijvoorbeeld.

Wist je dat je grotendeels zelf deze klachten in de hand hebt? In dit artikel nemen we je mee in verschillende tips om je darmklachten op te lossen. Lees snel verder!

Welk eten is goed voor je darmen?

Gezonde voeding is het allerbelangrijkste om je darmen gezond te houden, maar welk eten is goed voor je darmen? Naast dat gezonde voeding voor je energie en voedingsstoffen levert, geldt dat voor je darmen ook zo.

Dit heeft te maken met je microbioom. Dit zijn allerlei bacteriën, gisten, schimmels en virussen die samenwerken om al het voedsel wat je binnenkrijgt goed te kunnen verteren.

Het is dus belangrijk dat wanneer je eet, dat je ook de belangrijke voedingsstoffen kunt gaan opnemen. Wat zorgt voor een goede opname van de voeding? Dat zijn vezels!

  • Zorg voor voldoende vezels in je dagelijkse voeding. Ons lichaam heeft minimaal 30-40 gram per dag nodig.
  • Eet geen snelle suikers, deze slechte bacteriën gaan vechten tegen de goede bacteriën in je darmen.
  • Vermijd bewerkte producten, dit beïnvloedt je ongezonde darmflora, waardoor deze de overhand zullen krijgen van de goede bacteriën. Eet juist veel verse producten.

Last van darmen oplossen door vezels

Vezels zijn de belangrijkste voedingsstoffen die je helpen om je het last van je darmen tegen te gaan.

Dit heeft te maken met dat vezels kleine stukjes plant zijn van de celwand van de planten, die ons lichaam zelf niet kunnen verteren, maar de bacteriën, gisten, schimmels en virussen in onze darmen die kunnen dat wel!

In dit proces komen stofjes en energie vrij en daarnaast is het voeding voor die gezonde darmbacteriën. Hierdoor ontstaan stoffen die ons lichaam wel weer op kunnen nemen. Dit zorgt ervoor dat onze darmwand gezond blijft en dat er minder ontstekingen ontstaan.

De voedingsstoffen kunnen zo op de juiste manier via onze darmwand in ons lichaam terechtkomen. Kortom, zorg dus voor voldoende vezels in je dagelijkse voeding! Minimaal 30-40 gram per dag.

Let er wel op dat als je producten gaat eten met veel vezels, wat dan de calorie-inname en vetten zijn die je daarnaast binnenkrijgt. Je kunt door te veel vetten en calorieën namelijk aankomen.

Het is vaak een uitdaging om dit goed voor elkaar te krijgen. Voor meer informatie over gezonde voeding kun je ons weektraject volgen!

Last van darmen en je hersenen

Je microbioom zijn ook de bescherming tegen verschillende darmklachten en ziekten. Wanneer je bijvoorbeeld iets verkeerds eet, dan wordt er een seintje hierdoor naar je hersenen gestuurd van, he dit is niet goed.

Je kunt hierdoor bijvoorbeeld gaan overgeven om de ongezonde stoffen weer af te voeren. Je kunt ook last krijgen van diarree.

In je darmen zitten heel veel zenuwuiteinden die connectie hebben met je hersenen, dus ze hebben ook heel veel invloed om jouw hormoonbalans. Hoe fit en energiek je jezelf dagelijks voelt.

Last van darmen door stress

Dit geld andersom ook zo. Jouw hersenen kunnen ook een invloed hebben op je darmen. Je kunt hierbij denken als je iets spannends moet gaan doen, waardoor je zenuwen krijgt en vaak naar de wc moet.

De stress en spanning in je lichaam veroorzaken dit doordat ze invloed hebben op je darmen. Zorg er dus voor dat je stress zo veel mogelijk tegengaat.

Pijn in de darmen oplossen door goede vetten te eten.

Welk eten is nog meer goed voor je darmen? Probeer om zoveel mogelijk ongezonde vetten te vermijden. Eet liever de onverzadigde vetten. Deze kun je vooral uit planten halen.

Zorg ervoor dat je dit toevoegt in jouw dagelijkse voedingspatroon. Wat hierbij ook kan helpen is omega 3 visolie. Dit helpt ontstekingsremmend voor je darmen.

Voeg omega 3 visolie supplementen toe. Let wel op de juiste kwaliteit visolie. In het weekprogramma leggen we je uit wat het juiste is!

Er zijn namelijk veel fabrikanten die dit marketingtechnisch aanbieden, waarbij de omega 6 en/of omega 9 waarde ook hoog is vergeleken met de omega 3 vetten.

Deze waarden zorgen juist weer voor een ontstekingsbevorderende werking en dit wil je niet! Ook al zijn dit onverzadigde, dus de goede vetten, het gaat juist om de verhouding tussen omega 3/6/9.

Alleen de juiste verhouding zal zorgen voor het omlaag brengen van jouw ontstekingswaardes.

Deze blog is deels geschreven aan de hand van de kennis van Jeffrey Doornbusch van de Active Lifestyle Club. Jeffrey is leefstijlcoach en heeft al meer dan 250+ mensen geholpen naar een gezondere levensstijl.

— Jeffrey Doornbusch (Leefstijlcoach)

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: