Home » Een dagboek bijhouden voor meer bewustzijn
dagboek bijhouden

Een dagboek bijhouden voor meer bewustzijn

Wat kan helpen om meer bewustzijn te creëren is het bijhouden van een dagboek. Onbewust dragen we dag in dag uit vele gevoelens met ons mee. Dit zijn zowel positieve als negatieve gevoelens.

Het opschrijven van jouw negatieve gevoelens in een dagboek kan je helpen het te verwerken. De positieve gedachtes kun je versterken door ze op te schrijven.

Wat er vaak gebeurt als we onze gevoelens niet opschrijven is dat we ons niet goed voelen zonder bewust te zijn waar het vandaan komt. In deze blog bespreken we het effect van het bijhouden van een dagboek en de verschillende soorten die er zijn.

Trakteer jezelf op een dagboek

dagboek schrijven

Een dagboek kan helpen negatieve gedachtes en emoties te verwerken. Daarnaast is het een cadeautje voor jezelf. Je kunt erin terugkijken en jouw persoonlijke groei bijhouden. Als kind had je misschien een dagboek met slot en schreef je al jouw geheimen en herinneringen erin.

Tegenwoordig als volwassene kan het bijhouden van een dagboek je helpen om meer bewust te worden van jouw dagelijkse gedachtes en emoties.  Jezelf goed voelen en een leven leiden dat jij echt leuk vindt, wordt voor ons steeds belangrijker.

We zoeken steeds meer werk wat we echt leuk vinden om te doen en kijken wat minder naar ons salaris dat we ervoor krijgen dan vroeger.




Dagboek voor volwassenen

dagboek-voor-volwassenen-bijhouden

Een dagboek heb je ook voor volwassenen. Er zijn vele soorten dagboeken die jou helpen een betere mindset te creëren. Dit is ook erg leuk om als cadeau aan jouw geliefden te geven. Het soort dat je kiest, is afhankelijk van jouw behoeftes en budget natuurlijk.

Zo heb je veel blanco dagboeken of invulboekjes waar al van alles in staat. Een dagboek heeft alleen maar positieve voordelen en helpt je met jouw groei en ontwikkeling.




Eetdagboek voor jouw gezondheid

Eetdagboek-bijhouden

Wanneer je meer op je gezondheid wilt gaan letten, dan kan het goed en leuk zijn om een eetdagboek bij te houden. Je weet hierdoor precies wat voor voeding je dagelijks binnenkrijgt.

Dit kan je helpen bij het afvallen of voor andere doeleinden zoals het aankomen van spiermassa. Wanneer je in gewicht aankomt, dan kun je eens terug in jouw dagboek kijken de afgelopen maand. Misschien heb je wel te veel gesnoept en gesnackt.

Word jezelf meer bewust van jouw dagelijkse eetgewoontes en hou een eetdagboek bij als je moeite hebt met afvallen.




Reisdagboek voor avontuur

Reisdagboek-bijhouden

Hou je van avontuur? Dan is een reisdagboek erg leuk om bij te houden! Al jouw herinneringen van jouw avontuur kun je dan in een boekje opschrijven en later nog eens herbeleven. Plak bijvoorbeeld foto’s van bijzondere herinneringen erin en schrijf de mooiste reisverhalen.




Voordelen van het bijhouden van een dagboek

Wetenschap heeft bewezen dat er vele voordelen zitten aan het bijhouden van een dagboek. Het is voor vele zaken goed. We sommen ze hieronder voor je op:

  • Het zorgt voor meer positiviteit
  • Meer kans om jouw doelen te behalen
  • Een snellere verwerking van gebeurtenissen
  • Betere cognitieve vaardigheden
  • Een beter geheugen
  • Lichamelijk een beter immuunsysteem, een lagere bloeddruk en betere longfunctie

Deze blog bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Meer artikelen over bewustzijn:

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: